سيد صادق سجادى
45
تاريخ برمكيان ( فارسى )
قسرى مأمور بازسازى بلخ ويرانه گرديد « 1 » . صاحب مجمل التواريخ نيز آورده كه در اين سال ابو خالد برمك بن برمك به عنوان رئيس متوليان نوبهار ، مأمور تعمير بلخ شد و او هم شهر اسدآباد را به نام اسد بن عبد الله ساخت « 2 » . اما بنابر روايات داستانى كه صحت تاريخى آنها محل ترديد تواند بود ، از جمله به گزارش اخبار برمكيان منقول از ابو القاسم بن غسان و ترجمهء منسوب به ضياء الدين برنى « 3 » ، برمك به روزگار عبد الملك مروان و به پيشنهاد امراى دربار او براى وزارت به دمشق آمد « 4 » . خواندمير هم ورود برمك ( در متن : جعفر ) را در همين روزگار دانسته است . ابن ازرق به نقل از اسحق بلخى شاعر كه برمك را در دمشق ديده بوده نقل كرده كه برمك با انبوهى از ملازمان و چاكران به روزگار هشام بن عبد الملك ( 105 - 125 ) به دربار خلافت وارد شد و همانجا اسلام آورد و نزد خليفه مقامى ممتاز و ارجمند يافت . به روايت همو برمك سپس به جرجان رفت و در آنجا دختر يزيد بن براء را به همسرى پسر خود خالد درآورد « 5 » . اين برمك در نجوم و حكمت و طب چيرهدست بود و مسلمة بن عبد الملك را كه سخت بيمار بود و پزشكان از او دست شسته بودند درمان كرد . بنابر همين خبر ، هشام نيز اقطاعات بزرگ به او داد و از بازگشتش به خراسان كه بدان تمايل داشت مانع شد « 6 » .
--> ( 1 ) . ابن اثير ، 5 / 138 . ( 2 ) . مجمل التواريخ و القصص ، ص 194 ؛ قس : خواندمير ، 35 . ( 3 ) . برگ 5 الف ، نسخهء لاهور . ( 4 ) . نيز نك تاريخ برامكه ، ص 2 ، 3 ( چاپ قريب ) . ( 5 ) . ابن ازرق ، شذرات . . . ، ص 12 ، 13 . ( 6 ) . طبرى ، 6 / 426 ، عبد الجليل ، 16 .